Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Zdrowie

Działanie czosnku 11 sprawdzonych korzyści zdrowotnych

Działanie czosnku 11 udowodnionych korzyści zdrowotnych czosnku. „Niech jedzenie będzie twoim lekarstwem, a lekarstwo twoim pokarmem”. To słynne słowa starożytnego greckiego lekarza Hipokratesa, który często nazywany jest ojcem zachodniej medycyny.

 

Działanie czosnku

 

Działanie czosnku

 

Rzeczywiście przepisywał czosnek na różne dolegliwości zdrowotne. Współczesna nauka potwierdziła ostatnio wiele z tych korzyści zdrowotnych. Oto 11 korzyści zdrowotnych czosnku, które są poparte badaniami na ludziach.

 

1. czosnek zawiera związki o silnych właściwościach leczniczych

 

Czosnek jest rośliną z rodziny cebulowych (Allium). Jest blisko spokrewniona z cebulą, szalotką i porami. Każdy segment główki czosnku nazywany jest ząbkiem. W jednej cebulce znajduje się około 10 do 20 ząbków. Czosnek rośnie w wielu częściach świata i jest popularnym składnikiem kuchni dzięki swojemu charakterystycznemu aromatowi i pysznemu smakowi.

 

W starożytności jednak czosnek był wykorzystywany głównie ze względu na swoje właściwości zdrowotne i lecznicze. Jego użycie zostało dobrze udokumentowane przez wiele dużych cywilizacji, w tym Egipcjan, Babilończyków, Greków, Rzymian i Chińczyków.

 

Naukowcy wiedzą obecnie, że za większość jego efektów zdrowotnych odpowiadają związki siarki wytwarzane podczas siekania, miażdżenia lub żucia ząbków czosnku. Być może najbardziej znany z nich jest znany jako allicyna. Jednak allicyna jest związkiem nietrwałym, obecnym w świeżym czosnku dopiero krótko po jego posiekaniu lub zmiażdżeniu.

 

Inne związki, które mogą odgrywać rolę w korzyściach zdrowotnych czosnku to dwusiarczek diallilu i s-allil cysteina. Związki siarki z czosnku dostają się do organizmu z przewodu pokarmowego i wędrują po całym ciele, gdzie mają silne działanie biologiczne.

 

Podsumowanie – Czosnek to roślina z rodziny cebulowatych, która uprawiana jest ze względu na swój charakterystyczny smak i walory zdrowotne. Zawiera związki siarki, które, jak się uważa, przynoszą pewne korzyści zdrowotne.

 

2. Czosnek jest bardzo odżywczy, ale ma bardzo mało kalorii – Działanie czosnku

 

Czosnek jest bardzo odżywczy, ale ma bardzo mało kalorii - Działanie czosnku

 

W przeliczeniu kalorii na kalorie, czosnek jest niesamowicie odżywczy. Jeden ząbek (3 gramy) surowego czosnku zawiera:

  • Mangan: 2 % wartości dziennej (DV)
  • Witamina B6: 2 % DV
  • Witamina C: 1 % DV
  • selen: 1 % DV
  • Błonnik: 0,06 g
  • wystarczająca ilość wapnia, miedzi, potasu, fosforu i żelaza
    i witaminę B1
  • Zawiera 4,5 kalorii, 0,2 grama białka i 1 gram węglowodanów.
  • Czosnek zawiera również śladowe ilości różnych innych składników odżywczych. W rzeczywistości zawiera odrobinę prawie wszystkiego, czego potrzebujesz.

Podsumowanie  – Czosnek jest niskokaloryczny i bogaty w witaminy C, witaminę B6 i mangan. Zawiera również śladowe ilości różnych innych składników odżywczych.

 

3. Czosnek może zwalczać choroby, w tym przeziębienia

 

Suplementy czosnku są znane z tego, że zwiększają funkcje układu odpornościowego. Jedno duże 12-tygodniowe badanie wykazało, że codzienne stosowanie suplementu czosnku zmniejszyło liczbę przeziębień o 63% w porównaniu z placebo . O 70% skrócił się również średni czas trwania objawów przeziębienia – z 5 dni w grupie placebo do zaledwie 1,5 dnia w grupie czosnku.

 

W innym badaniu stwierdzono, że wysoka dawka ekstraktu ze starego czosnku (2,56 g dziennie) zmniejszyła liczbę dni chorowania z powodu przeziębienia lub grypy o 61%. W jednym z przeglądów stwierdzono jednak, że dowody są niewystarczające i potrzebne są dalsze badania.

 

Pomimo braku jednoznacznych dowodów, warto spróbować dodać czosnek do swojej diety, jeśli często łapiemy przeziębienia.

 

Podsumowanie –  Suplementy diety z czosnkiem pomagają zapobiegać i zmniejszać nasilenie częstych chorób, takich jak grypa i przeziębienie.

 

4. aktywne składniki czosnku mogą obniżać ciśnienie krwi – Działanie czosnku

 

Choroby układu krążenia, takie jak zawały serca i udary mózgu, są największymi zabójcami na świecie. Wysokie ciśnienie krwi lub nadciśnienie jest jednym z najważniejszych czynników tych chorób.

 

Badania na ludziach wykazały, że suplementy czosnku mają znaczący wpływ na obniżenie ciśnienia krwi u osób z wysokim ciśnieniem krwi. W jednym z badań, 600 do 1500 mg ekstraktu ze starego czosnku było tak samo skuteczne jak lek Atenolol w obniżaniu ciśnienia krwi przez 24 tygodnie.

 

Dawki suplementów muszą być dość wysokie, aby przyniosły pożądane efekty. Potrzebna ilość odpowiada około czterem ząbkom czosnku dziennie.

 

Podsumowanie – Wysokie dawki czosnku wydają się poprawiać ciśnienie krwi u osób ze znanym wysokim ciśnieniem krwi (nadciśnieniem). W niektórych przypadkach suplementy mogą być równie skuteczne jak konwencjonalne leki.

 

5. Czosnek poprawia poziom cholesterolu, co może zmniejszyć ryzyko chorób serca

 

Czosnek poprawia poziom cholesterolu, co może zmniejszyć ryzyko chorób serca

 

Czosnek może obniżać cholesterol całkowity i LDL. U osób z wysokim poziomem cholesterolu, suplementacja diety czosnkiem wydaje się obniżać poziom cholesterolu całkowitego i/lub LDL o około 10 do 15%.

 

Patrząc konkretnie na LDL („zły”) i HDL („dobry”) cholesterol, czosnek wydaje się obniżać LDL, ale nie ma wiarygodnego wpływu na HDL. Wysoki poziom triglicerydów jest kolejnym znanym czynnikiem ryzyka chorób serca, ale czosnek nie wydaje się mieć żadnego znaczącego wpływu na poziom triglicerydów.

 

Podsumowanie – Suplementy czosnku wydają się obniżać całkowity i LDL cholesterol, szczególnie u osób z wysokim cholesterolem. Cholesterol HDL i trójglicerydy nie wydają się mieć wpływu.

 

6. Czosnek zawiera przeciwutleniacze, które mogą pomóc w zapobieganiu chorobie Alzheimera i demencji

 

Uszkodzenia oksydacyjne spowodowane przez wolne rodniki przyczyniają się do procesu starzenia. Czosnek zawiera antyoksydanty, które wspierają mechanizmy ochronne organizmu przed uszkodzeniami oksydacyjnymi. Wykazano, że wysokie dawki suplementów diety z czosnkiem zwiększają ilość enzymów antyoksydacyjnych u ludzi, a także znacząco zmniejszają stres oksydacyjny u osób z wysokim ciśnieniem krwi.

 

Połączone działanie obniżające poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, a także właściwości antyoksydacyjne, mogą zmniejszyć ryzyko częstych chorób mózgu, takich jak Alzheimer i demencja.

 

Podsumowanie –  Czosnek zawiera antyoksydanty, które chronią przed uszkodzeniem komórek i starzeniem się. Może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i demencji.

 

7. Czosnek może pomóc ci żyć dłużej – Efekty czosnku

 

Potencjalny wpływ czosnku na długowieczność jest w zasadzie niemożliwy do udowodnienia u ludzi. Jednak biorąc pod uwagę jego korzystny wpływ na ważne czynniki ryzyka, takie jak ciśnienie krwi, można uznać, że czosnek może pomóc ci żyć dłużej. Kolejnym ważnym czynnikiem jest możliwość zwalczania chorób zakaźnych, gdyż są one częstą przyczyną zgonów, zwłaszcza u osób starszych lub z zaburzonym układem odpornościowym.

 

Podsumowanie – Czosnek ma znane korzystne działanie na powszechne choroby przewlekłe, więc nie bez powodu może pomóc Ci żyć dłużej.

 

Czytaj także
Jak prawidłowo uprawiać czosnek

8. Wydajność sportowa może być poprawiona dzięki suplementom z czosnkiem

 

Wydajność sportowa może być poprawiona dzięki suplementom z czosnkiem

 

Czosnek był jedną z pierwszych substancji zwiększających wydajność. Tradycyjnie, w starożytnych kulturach był stosowany w celu zmniejszenia zmęczenia i zwiększenia wydajności pracowników. Szczególnie w starożytnej Grecji podawano go sportowcom olimpijskim.

 

Badania na gryzoniach wykazały, że czosnek pomaga w ćwiczeniach, ale bardzo niewiele badań zostało przeprowadzonych na ludziach. Osoby z chorobami serca, które przyjmowały olej czosnkowy przez 6 tygodni, miały o 12% zmniejszone maksymalne tętno i poprawioną wydajność ćwiczeń.

 

Jednak badanie przeprowadzone na dziewięciu kolarzach wyczynowych nie wykazało żadnych korzyści w zakresie wydajności. Inne badania sugerują, że zmęczenie wywołane ćwiczeniami może być zmniejszone dzięki czosnkowi.

 

Podsumowanie – Czosnek może poprawić wydajność fizyczną u zwierząt laboratoryjnych i u ludzi z chorobami serca. Korzyści u zdrowych ludzi nie są jeszcze jasne.

 

9. Spożywanie czosnku może pomóc w detoksykacji metali ciężkich w organizmie

 

W dużych dawkach wykazano, że związki siarki zawarte w czosnku chronią przed uszkodzeniami narządów spowodowanymi toksycznością metali ciężkich. Czterotygodniowe badanie przeprowadzone na pracownikach fabryki akumulatorów samochodowych (nadmierne narażenie na ołów) wykazało, że czosnek obniżył poziom ołowiu we krwi o 19%. Zmniejszył również wiele klinicznych objawów toksyczności, w tym bóle głowy i ciśnienie krwi.

 

Trzy dawki czosnku dziennie przewyższały nawet lek D-penicylamina w zmniejszaniu objawów.

Podsumowanie – W jednym badaniu wykazano, że czosnek znacząco zmniejsza toksyczność ołowiu i związane z nią objawy.

 

10. Garlic Can Improve Bone Health – Efekty działania czosnku

 

W żadnych badaniach na ludziach nie stwierdzono wpływu czosnku na utratę kości. Badania na gryzoniach wykazały jednak, że może on minimalizować utratę kości poprzez zwiększenie estrogenu u samic.

 

W jednym z badań na kobietach w okresie menopauzy stwierdzono, że dzienna dawka suchego ekstraktu z czosnku (odpowiednik 2 gramów surowego czosnku) znacząco zmniejszyła marker niedoboru estrogenów. Sugeruje to, że suplement ten może mieć korzystny wpływ na zdrowie kości u kobiet. Pokarmy takie jak czosnek i cebula mogą mieć również korzystny wpływ na chorobę zwyrodnieniową stawów.

 

Podsumowanie – Czosnek wydaje się mieć pewne korzyści dla zdrowia kości poprzez zwiększenie poziomu estrogenów u kobiet, ale więcej badań musi być przeprowadzonych u ludzi. Konieczne są dalsze badania.

 

11. Czosnek jest łatwy do włączenia do diety i smakuje absolutnie pysznie

 

To ostatnie nie jest korzyścią dla zdrowia, ale mimo wszystko jest ważne. Czosnek jest bardzo łatwy (i pyszny) do włączenia do swojej obecnej diety. Stanowi uzupełnienie większości wytrawnych potraw, zwłaszcza zup i sosów. Wyrazisty smak czosnku może dodać siły nawet nijakim przepisom. Wypadanie włosów? Jedz te 9 pokarmów, aby zapobiec wypadaniu włosów.

 

Czosnek występuje w kilku formach, od całych ząbków i zwykłych past do proszków i suplementów diety, takich jak ekstrakt z czosnku i olej czosnkowy. Nie zapominaj jednak, że czosnek ma również pewne wady, takie jak nieświeży oddech. Są też osoby, które są na nią uczulone.

 

Jeśli masz zaburzenia krwawienia lub przyjmujesz leki rozrzedzające krew, skonsultuj się z lekarzem przed zwiększeniem spożycia czosnku. Popularnym sposobem wykorzystania czosnku jest wyciśnięcie kilku ząbków świeżego czosnku za pomocą praski do czosnku, a następnie wymieszanie go z oliwą z oliwek extra virgin i odrobiną soli. Jest to zdrowy i bardzo sycący dressing.

 

Podsumowanie – Czosnek jest smaczny i łatwy do włączenia do diety. Możesz go używać w daniach wytrawnych, zupach, sosach, dressingach i innych.

 

Czy czosnek może poprawić twoje życie seksualne?

 

Czy czosnek może poprawić twoje życie seksualne

 

Czosnek to popularny składnik, który kojarzony jest z długą listą korzyści zdrowotnych.

Według niektórych badań, czosnek może pomóc w zwalczaniu stanów zapalnych, obniżeniu cholesterolu i ochronie przed chorobami przewlekłymi. Ze względu na swoje liczne właściwości lecznicze, ludzie mogą również zapytać, czy czosnek może poprawić funkcje seksualne lub zwiększyć libido.

 

Może poprawić przepływ krwi

Niektóre badania sugerują, że czosnek może pomóc zwiększyć przepływ krwi, co może być korzystne w leczeniu problemów takich jak zaburzenia erekcji u mężczyzn. W rzeczywistości, w kilku badaniach na ludziach i zwierzętach stwierdzono, że pewne związki znajdujące się w czosnku mogą zwiększyć przepływ krwi i poprawić funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

 

Co więcej, w jednym z badań przeprowadzonych wśród 49 starszych mężczyzn stwierdzono, że lek zawierający takie składniki jak ekstrakt ze starego czosnku, żeń-szeń i aksamitny porost poprawił funkcje erekcji.

 

Czosnek może również zwiększyć poziom tlenku azotu, związku, który pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, aby promować lepszy przepływ krwi. Może to potencjalnie pomóc w poprawie funkcji erekcji. Jednak potrzeba więcej badań na ludziach, aby ocenić wpływ czosnku konkretnie na zaburzenia erekcji.

 

STRESZCZENIE Czosnek może pomóc poprawić przepływ krwi, co może pomóc w zapobieganiu zaburzeniom erekcji. Potrzebne są jednak dalsze badania na ludziach.

 

Może zwiększyć męską płodność

 

Niektóre badania wykazały, że czosnek może pomóc promować męską płodność oprócz zwiększenia przepływu krwi. Jeden przegląd 18 badań stwierdził, że czosnek pomaga zwiększyć produkcję spermy i podnosi poziom testosteronu, co może być spowodowane jego właściwościami antyoksydacyjnymi.

 

W niedawnym badaniu na zwierzętach S-allyl cysteina, związek występujący w czosnku, zwiększyła produkcję testosteronu u myszy. Inne badanie na zwierzętach wykazało również, że wyciąg ze starego czosnku może chronić przed zmianami w produkcji spermy i poziomie testosteronu spowodowanymi przez chemioterapię. Nadal potrzeba więcej badań, aby sprawdzić, jak czosnek może wpływać na męską płodność i poziom testosteronu u ludzi.

 

SUMMARY
Chociaż badania na ludziach są ograniczone, niektóre badania pokazują, że czosnek i jego składniki mogą poprawić męską płodność, zwiększyć poziom testosteronu i zwiększyć produkcję spermy.

Działa jako antyoksydant

 

Antyoksydanty mogą nie tylko pomóc w ochronie przed chorobami przewlekłymi, ale mogą również odgrywać kluczową rolę w zdrowiu seksualnym i płodności. Świeży czosnek i ekstrakt z dojrzałego czosnku są bogate w przeciwutleniacze i mogą pomóc w neutralizacji szkodliwych związków znanych jako wolne rodniki.

 

Według jednego badania przeprowadzonego wśród 100 mężczyzn z niepłodnością, przyjmowanie suplementu antyoksydacyjnego zwiększyło liczbę plemników. Co ciekawe, w jednym z badań na szczurach chorych na cukrzycę stwierdzono, że S-allyl cysteina z czosnku poprawia funkcje erekcji poprzez blokowanie powstawania wolnych rodników. Alchemilla vulgaris – moc natury – herbata , kąpiel , pomoc.

 

Potrzebne są jednak dalsze badania, aby zrozumieć, jak antyoksydanty w czosnku mogą wpływać na funkcje seksualne i płodność u ludzi.

 

SUMMARY
Czosnek jest dobrym źródłem antyoksydantów, które mogą poprawić zdrowie seksualne i płodność.

 

Wniosek Działanie czosnku

Czosnek jest silnym składnikiem, który został powiązany z wieloma potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi.

Według niektórych badań na ludziach i zwierzętach, może poprawić funkcje seksualne poprzez zwiększenie przepływu krwi i zwiększenie płodności, zwłaszcza u mężczyzn. Pomimo tego, istnieje tylko ograniczona ilość badań dostępnych na temat wpływu czosnku konkretnie na pożądanie seksualne i nie jest jasne, jak może on wpływać na funkcje seksualne u kobiet.

 

Jednak z łatwością można go przyjmować jako część pożywnej, dobrze skomponowanej diety, aby wspierać ogólny stan zdrowia i chronić przed chorobami.

Podobné články

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button